Categorii

SeoNet.ro AdServer

HostMama

gazduire web ieftina

Rolul indeplinit de vitamina A in organism si sursele de procurare

Data publicarii: 13.11.2012 ora 10:11 AM


Vitamina A este o vitamina solubila in grasimi (liposolubila) si este binecunoscuta pentru contributia ei la imbunatatirea vederii, la dezvoltarea sistemului osos, la intretinerea pielii si a membranelor mucoaselor. Vitamina A ajuta de asemenea la reglarea si sustinerea sistemului imunitar.

Retinolul (adevarata vitamina A), se regaseste numai in alimente de origine animala. Beta si alfa carotenul sunt surse de vitamina A din plante si se regasesc in fructele si legumele galbene, verzi si portocalii. Acestea actioneaza ca precursori transformand doar cantitatea necesara organismului.

Ficatul regleaza nivelul de vitamina A din sange. Vitamina A necesita proteine pentru a fi transformata in integul corp, asa ca este nevoie de un aport suficient de proteine si grasimi pentru o absorbtie corespunzatoare a vitaminei A.

Rolul vitaminei A. vitamina A ajuta la imbunatatirea vederii pe timpul noptii, formand un pigment numit rodopsin, care detecteaza lumina difuza, de maxima importanta pentru imbunatatirea vederii pe timpul noptii. Vitamina A contribuie de asemenea la mentinerea umiditatii ochiului, in special a corneei, prevenind uscarea acesteia, fapt care ar conduce la afectiuni ale retinei.

Necesarul zilnic. Desi poate parea mai usor sa consumam o cantitate prea mica de vitamina A, este de asemenea foarte usor sa consumam o cantitate prea mare. O contitate prea mare de ficat, de exemplu, poate duce la consumul prea mare de vitamina A. in special femeile insarcinate trebuie sa consume o cantitate adecvata de vitamina A. Cantitatea zilnica de vitamina A recomandata curent in Uniunea Europeana este de 800 µg.

Surse de vitamina A:

  • Retinol: alimente de origine animala in special ficat, dar si carne, oua, unt, alimente fortifiante, de exemplu margarina si alte surse de grasimi
  • Carotenoide: legume, printre care morcovi, spanac, varza. Alimente concentrate, de exemplu bauturile pentru micul dejun.

Vitamina a mai ajuta sistemul imunitar in urmatoarele moduri:

  • Prin mentinerea sanatatii pielii, a membranelor mucoase si a altor suprafete, astfel incat bacteriile si virusii sa nu poata patrunde in organism
  • Prin sporirea producerii si activitatii globulelor albe care distrug bacteriile si virusii daunatori pentru organism

Sursa: A Beta CarE