Categorii

SeoNet.ro AdServer

HostMama

gazduire web ieftina

Bilantul – Tips & Tricks

Data publicarii: 10.05.2012 ora 05:05 PM


In practica am intalnit multe cazuri in care intreprinzatori / administratori de afaceri mai mici sau mai mari considera o simpla formalitate semnarea bilantului contabil anual, a situatiilor financiare si a declaratiilor fiscale.
Cei mai multi sunt de parere ca aceasta formalitate sau obligatie este apanajul contabililor fara sa realizeze faptul ca de modul in care aceste raportari contabile si fiscale sunt pregatite, prezentate si depuse la organele abilitate depinde modul in care firma pe care o detin sau o administreaza va fi analizata de organele fiscale, potentialii creditori sau parteneri de afaceri.
Din cauza acestei atitudini, multe consecinte negative care puteau fi evitate sau clarificate din timp daca o minima verificare a bilantului ar fi avut loc, ies la iveala in momentul in care firma respectiva este verificata fiscal sau solicita un imprumut bancar.
Tinand cont de aspectele de mai sus si de faptul ca este perioada in care marea majoritate a firmelor isi pregatesc bilanturile contabile din anul precendent am pregatit mai jos un set minim de intrebari pe care intrepinzatorii / administratorii le pot adresa contabililor inainte sa semneze bilantul.
Daca raspunsurile nu sunt concludente este bine sa fie solicitate contabililor respectivi clarificari si justificarea sumelor inregistrate cu documentele aferente.
Intrebari:
1. A fost efectuata si documentata corespunzator o inventariere a patrimoniului firmei la sfarsitul anului precedent sau cel putin in cursul anului precedent? Adica am inventariat fizic cel putin o data pe an sau la sfarsitul anului mijloacele fixe ale firmei, stocurile, casieria si conturile bancare? Daca da, ce diferente au fost intre cifrele din contabilitate si cele constatate pe teren si cum au fost tratate contabil si fiscal pentru fiecare categorie din cele de mai sus – pierderi, plusuri, sume care trebuiesc clarificate?
2. Au fost inventariate fizic toate locatiile in care firma depoziteaza, pastreaza stocurile?
3. S-au facut confirmari directe pentru confirmarea sumelor de incasat de la clienti si de plata catre furnizori?
4. Daca nu a fost facuta inventarierea patrimoniului care au fost cauzele si ce consecinte pot sa apara din punct de vedere contabil si fiscal pentru firma?
5. Exista in contabilitate la data bilantului sume cu vechime foarte mare – de exemplu avansuri catre furnizori, clienti sau alte sume de incasat de la terti foarte vechi (cel putin mai vechi de 6 luni), furnizori sau alte obligatii de plata?
6. Care este cea mai recenta fisa sintetica a platitorului obtinuta de firma? Exista una aferenta sfarsitului de an? Fisa arata datorii diferite fata de sumele datorate catre bugetul de stat comparativ cu ce apare inregistrat la sfarsitul anului in bilant?
7. Exista facturi de la furnizori care au fost inregistrate dupa sfarsitul anului dar se refera la servicii si produse livrate catre firma inainte de sfarsitul anului? Au fost corectate si prinse in contabilitate in anul trecut si la fel si la calculul impozitului pe profit?
8. Exista facturi catre clienti care au fost inregistrate dupa sfarsitul anului dar se refera la servicii si produse livrate de firma inainte de sfarsitul anului? Au fost corectate si prinse in contabilitate in anul trecut si la fel si la calculul impozitului pe profit?
9. Sumele de incasat si cele datorate in valuta la sfarsitul anului au fost reevaluate in functie de cursul oficial BNR al acestor valute fata de RON?
10. Exista active ale societatii prinse in bilant care nu sunt folosite de firma sau care nu se gasesc la sediul firmei si sunt in custodia altor persoane?

11. Exista cheltuieli inregistrate in contabilitate care nu sunt aferente activitatii operatiunii firmei?
IBS Professional Solutions este prima companie locala care ofera servicii integrate de consultanta fiscala si juridica (prin avocatii colaboratori IBS).
IBS Professional Solutions este mai mult decat un nume, este un concept despre cum pot obtine companiile un avantaj intr-un mediu dificil. Realitatea complexa solicita solutii complexe si de aceea am structurat serviciile noastre ca Solutii de Afaceri Integrate.
Conceptul scoate in evidenta faptul ca orice afacere trebuie vazuta ca un sistem, iar succesul depinde de performanta tuturor elementelor ce compun sistemul.
Combinatia dintre experienta vasta in domeniu, intelegerea pietei locale si experienta unei echipe cu abilitati si competente complementare ne permite sa oferim clientilor nostri servicii de consultanta de inalta calitate.
Compania a fost infiintata in 2006 si are in prezent o echipa de 15 consultanti.
Pentru mai multe detalii:
Sorana Bucoveanu
ibs@ibs-p.ro
IBS Professional Solutions
http://www.ibs-p.ro
7-9 Tudor Stefan street
Bucharest, sect. 1
tel: (40) 31 420 62 47
fax: (40) 31 420 62 48